متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی
وبلاگ حاضر با هدف تسهیل دسترسی به مطالب و مقالات وبعضاً مصوبات کاربردی ایجاد گردیده است.
در اینجا برای همه آنها که اهل قلم و فکر و مطالعه از جنس حقوقی هستند و آنچه که به آن باید پرداخت که مغفول مانده کرسی نگارش مطلب خالی است.

متون حقوقی؛ بیمه شخص ثالث این بیمه نامه بر اساس قانون مصوب اردیبهشت ماه سال 1316 و پیشنهاد بیمه گذار (که جزء لاینفک بیمه نامه می‏ باشد) تنظیم شده و بر اساس قانون بیمه اجباری شخص ثالث، همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظفند مسئولیت خود را در مقابل اشخاص ثالث در قبال خسارت‏‏ های مالی و جانی نزد یکی از شرکت های بیمه داخلی که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه نمایند.

 در بیمه شخص ثالث، منظور از شخص ثالث، هر شخصی است که به سبب حوادث وسایل نقلیه موضوع این قانون دچار زیان های بدنی و یا مالی شود به استثناء راننده مسبب حادثه

 

خسارات تحت پوشش بیمه شخص ثالث

خسارت های مالی: زیان هایی می باشد که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود. که منظور از حوادث مذکور هر گونه سانحه ای از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی، و یا انفجار وسایل نقلیه موضوع این ماده و نیز خسارتی است که از محمولات وسایل مزبور به اشخاص ثالث وارد شود.

خسارت های جانی: هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی (جزئی یا کلی - موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص  ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است. هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهد بود.

شرایط عمومی و اختصاصی بیمه شخص ثالث

 شرایط عمومی: General Condition

مقررات و دستورالعمل های کلی و عمومی است که متضمن حقوق، وظایف و مسئولیت های طرفین قرارداد در رشته بیمه ای مورد نظر می‏ باشد. این شرایط برای تمام بیمه گذاران یک رشته یکسان است.

شرایط عمومی بیمه نامه شخص ثالث 

شرایط خصوصی: Special Condition

به آن دسته از مقرراتی اطلاق می‏ گردد که جنبه عمومی نداشته و ناظر به توافق های خاص بین بیمه گر و هریک از بیمه گذاران می‏ باشد. از نظر حقوقی شرایط خصوصی مقدم بر شرایط عمومی می باشد؛ به این معنی که بین مندرجات شرایط عمومی با شرایط خصوصی تعارض وجود داشته باشد، شرایط خصوصی حاکم بر قضیه بوده و در حل اختلاف و داوری ارجحیت بر شرایط عمومی دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی