متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی
وبلاگ حاضر با هدف تسهیل دسترسی به مطالب و مقالات وبعضاً مصوبات کاربردی ایجاد گردیده است.
در اینجا برای همه آنها که اهل قلم و فکر و مطالعه از جنس حقوقی هستند و آنچه که به آن باید پرداخت که مغفول مانده کرسی نگارش مطلب خالی است.
جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶ ق.ظ

مطالب کوتاه و خواندنی تلگرامی با موضوع حقوقی

متون حقوقی؛  دانستن نکات و مسائل مربوط به حقوق شخصی و اجتماعی افراد در ارائه ی چشم انداز روشن و واقعی به خود فرد یا اطرافیان همواره نقش اساسی را دارد. در این مطلب تعدادی از پست های کوتاه و کاربردی که در کانال تلگرامی متون حقوقی منتشر شده است را برای استفاده خوانندگان عزیز قرار داده ایم. 

💠 برای شکایت علیه پزشک به چه نهادهایی می توان مراجعه نمود؟

🔴پاسخ :🔻

🔺1. دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی که مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند و از این طریق می توانند دیه،و خسارات وارد شده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

@lawtxts

🔺2. شورای حل اختلاف(ویژه امور بهداشت) که رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ خواسته یا محکوم به کمتر از 5میلیون تومان باشد و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند ،در صلاحیت آن می باشد.

@lawtxts

🔺3. سازمان نظام پزشکی که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار می دهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در بر می گیرد. 

@lawtxts

🔶لازم به ذکر است در تمامی این موارد آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی قانونی است و مبنای اکثر احکام صادره این نظریه کارشناسی می باشد. 


🔶🔹میزان و وضعیت پرداخت نفقه زن مشروط به وضعیت اقتصادی یا توانایی مالی مرد نمی باشد.

@lawtxts

💠بلکه مرد باید باتوجه به وضعیت مالی  خانواده همسر و متناسب با آن شرایط، نفقه پرداخت کند و امکانات زندگی را فراهم آورد. 

@lawtxts


🔷حتی در شرایطی که زن شاغل بوده و درآمدی مستقل داشته باشد یا اگر زن  ثروتمند باشد، بازهم می توانداز شوهر نفقه بخواهد و قانون شوهر را اجبار به پرداخت نفقه مینماید. 

@lawtxts

🔶  همچنین در صورت تمکین زن و عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

 

💠👈  اعتبار دفترچه بیمه برای فرزندان پسر تحت تکفل پدر تا چند سالگی است؟ 

@lawtxts

🔶اعتبار دفترچه درمان برای فرزندان ذکور تا 22 سالگی است، مگر این که اشتغال به تحصیل داشته باشند و یا ازکارفتاده کلی باشند طبق نظر کمیسیون پزشکی.

@lawtxts

🔶البته در قانون تامین اجتماعی 2 درصد از مستمری کسر می شود بابت درمان مستمری بگیر و افراد تحت تکفل.

@lawtxts

🔴 ولی در مورد مشمولین استخدام کشوری و مدیریت خدمات کشوری افراد غیر مشمول هم می توانند با پرداخت سرانه درمان از درمان بیمه سلامت استفاده کنند...


💠✍تدلیس به معنی فریب است و تدلیس در امر ازدواج، جرم بوده و مجازات دارد.

@lawtxts


💠مطابق قانون، اگر زن یا شوهر قبل از ازدواج، همسر خود را با گفتن مطالب کذب و غیر واقعی مثل داشتن تحصیلات عالی، ثروتمند بودن، داشتن شغل خاص و غیره فریب دهد، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد. 

🔻 

🔴🔰اگر بعنوان متهم یا حتی بعنوان شاهد به دادگاه کیفری یا دادسرا احضار شدید، حتما حضور پیدا کنید؛ وگرنه ممکن است جلب شوید.


🔵🔰در صورت احضار بعنوان متهم، ضمن حضور در مرجع کیفری، آمادگی معرفی کفیل (ضامن) و تهیه وثیقه (گرو) را داشته باشید تا از بازداشت شما خودداری شود.

 

🔷اگر در زمان مراجعه به بانک برای دریافت وجه چک، متوجه شدید که موجودی حساب کمتر از رقم چک بوده و به عبارت دیگر کسر موجودی دارد، می توانید از بانک تقاضا کنید که تمام موجودی حساب را به شما داده و بابت باقیمانده مبلغ چک، گواهینامه عدم پرداخت وجه صادر کند.

@lawtxts

🔶پس بر خلاف آنچه رایج است، به هیچ وجه لازم نیست برای دریافت موجودی حساب، کسری آن را واریز کنید و بعد کل مبلغ رادریافت نمایید. 


آیا اولاد هم حق دریافت نفقه دارند؟🔻


🔶نفقه اولاد بر عهده پدر می‌‌باشد؛ و در صورت فوت پدر و یا عدم توانایی مالی او برای پرداخت نفقه اولاد، این وظیفه به عهده جد پدری است.

@lawtxts

🔴البته به یاد داشته باشید که، پدر نسبت به پرداخت نفقه فرزندی که دارای شغل و درآمد مشخص است، مسئولیتی ندارد. 

🔶پرسش:

💠ایا زن می‌تواند از شوهری که عادت به صرف مشروبات الکلی دارد، طلاق بگیرد؟

@lawtxts

💠پاسخ کارشناس حقوقی 🔻 :

🔴یکی از مصادیق عسر و حرج زن در زندگی زناشویی در قانون عبارت است از: اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مصرف مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک اعتیاد یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. (در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند و یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر روی آورد، با درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.)

💠مواردی که می تواند از مصادیق تغییر حضانت باشد عبارتند از: 

 @lawtxts

🔴اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر، قمار

🔴اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء


🔴ابتلاء به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی

@lawtxts

🔴سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد، فحشاء، تکدی‌گری، قاچاق


🔴تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

 @lawtxts

💠در صورت وجود موارد فوق، پدر یا مادری که حضانت طفل را بر عهده دارد اگر مشمول موارد فوق شده باشد با حکم دادگاه صلاحیتش سلب می شود.


🔴مدارڪ لازم براے طلاق توافقے


🔴براے انجام و ثبت هر گونہ طلاق در دفاتر رسمے طلاق باید از طریق دادگاہ نسبت بہ دریافت گواهے عدم امڪان سازش اقدام ڪرد و سپسراے را بہ دفاتر طلاق براے ثبت رسمے و صدور طلاقنامہ ارائہ نمود. 

@lawtxts

🔴️مدارڪ ذیل بہ پیوست دادخواست طلاق توافقے توسط خود فرد یا وڪیل وے تقدیم میشود: 


🔻 سند ازدواج 

🔻 شناسنامہ و ڪارت ملے زوج 

🔻 شناسنامہ و ڪارت ملے زوجہ 

🔻 وڪالت نامہ محضرےطلاق( فقط در صورت اعطاے وڪالت در طلاق)

@lawtxts

🔴توافق مبنے بر نحوہ پرداخت یا بذل مهریہ، نفقہ، تعیین تڪلیف حضانت فرزند مشترڪ. 

@lawtxts

💠در صورت مراجعہ بہ وڪیل دادگسترے باید این نڪتہ را مد نظر داشت ڪہ یڪ وڪیل نمے تواند از طرف زوج و زوجہ هردو وڪالت در طلاق را داشتہ باشد. 

@lawtxts

💠اگر زوجہ از زوج وڪالت در طلاق را داشتہ باشد وڪیل دادگسترے، در واقع وڪیل با واسطہ ے زوج خواهد بود. 

@lawtxts

🔴بنابراین حضور زوجہ در دادگاہ و امضاے دادخواست و سایر مدارڪ از سوے او الزامے است.

@lawtxts

💠 مگر اینڪہ زوج و زوجہ هر ڪدام بہ دو نفر وڪیل دادگسترے براے انجام امور وڪالت بدهند ڪہ در این صورت نیاز بہ حضور هیچ یڪ از زوجین در دادگاہ نمے باشد و ڪلیہ اقدامات حتے ثبت و انجام تشریفات طلاق بدون حضور آنها انجام مے شود لازم بہ ذڪر است فتوڪپے مدارڪ پیوست دادخواست مے گردد 

واصل مدارڪ باید در دادگاہ ارایہ گردد. 

برای مشاهده مطالب بیشتر به کانال زیر مراجعه فرمایید 👇 

⚖کــانــال متون  حــقــوقــے ⚖

👇👇👇👇👇👇👇

https://telegram.me/joinchat/BOO6_UFWFJJBddH1iJ8JNQ


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی