متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی
وبلاگ حاضر با هدف تسهیل دسترسی به مطالب و مقالات وبعضاً مصوبات کاربردی ایجاد گردیده است.
در اینجا برای همه آنها که اهل قلم و فکر و مطالعه از جنس حقوقی هستند و آنچه که به آن باید پرداخت که مغفول مانده کرسی نگارش مطلب خالی است.
شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۵۴ ق.ظ

پاسخ به سؤالات حقوقی توسط کارشناسان حقوقی

متون حقوقی؛  تعدادی از سوالات حقوقی به همراه پاسخ کارشناس حقوقی که در کانال تلگرام متون حقوقی منتشر شده است را برای استفاده شما خواننده عزیز قرار داده شده. امیدواریم که مفید واقع شود 


آیا امکان شکایت کیفری برای فرار از دِین وجود دارد؟

با سلام. اگرشخصی محکوم به پرداخت وجهی شده باشد وپرونده درمرحله اجراییه باشد وبه دلیل نداشتن وجه نقد دادخواست اعسارنماید وچند روز بعد ملکی را برای ادای دین به دادورزی معرفی نماید که تکافوی بدهی را نمایید و دادخواست اعسار خودرا هم استرداد نماید و 5 ماه قبل هم ملکی را نقل وانتقال داده باشد.


💠آیا محکوم له میتواند شکایت کیفری تحت عنوان معامله به قصد فرارازدین شکایت کند؟

💠پاسخ کارشناس حقوقی؛

⚖ مطابق ماده ۲۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقی مانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هردو مجازات می شود و در صورتی که منتقل الیه با علم به موضوع اقدام کرده باشد ، در حکمِ شریک جرم است . دراین صورت عین مال و در صورت تلف یا انتقال ، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم به از محل آن استیفاء خواهد شد. 

⚖فلذا مشاهده می گردد که به استناد ماده موصوف اعمال مجازات مذکور در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شرایط خاصی همچون انگیزه فرار از ادای دین وجود داشته باشد.


پرسش 

💠سلام. من چکی را که از یکی از مشتریان گرفته بودم، به حسابم گذاشتم که متاسفانه برگشت خورد. یکی از دوستان می‌گوید چون چک را بحساب گذاشته‌ای، از حالت کیفری خارج شده است. آیا این حرف درست است؟

@lawtxts⚖


⚖پاسخ کارشناس حقوقی:


💠بر اساس ماده 3 مکرر قانون صدور چک(الحاقیه 1382) پرداخت چک یا می‌تواند وعده دار باشد(چک دارای سررسید) یا چک روز باشد؛ چک روز قابلیت پیگیری کیفری دارد و چکی که برای تاریخ آینده صادر شده باشد، قابلیت پیگیری کیفری ندارد.

@lawtxts⚖


 💠از آنجا که شما چک را برای نقد کردن به حسابتان گذاشته‌اید، مفهوم آن این است که این چک، وعده‌دار بوده است پس تنها قابلیت پیگیری حقوقی دارد(و قابلیت پیگیری کیفری ندارد) و نیاز به تنظیم دادخواست دارد.

@lawtxts⚖

⚖ نکاتی درباره  چک ضمانت و تضمین شغل 


❓❔سوال؛ 


💠سلام. آیا اشخاصی که بصورت ویزیتور در شرکت ها مشغول به کارند آیا این ویزیتور ها  باید حتماً و به گفته قانون دارای ضامن یا  چک ضمانت  یا سفته  باشند ؟ چرا؟ 


@lawtxts⚖


⚖پاسخ کارشناس حقوقی:


💠 🖊 در قانون منعی در خصوص گرفتن ضامن یا تضمین بایت حسن انجام کار از کار گر وجود ندارد. به عبارتی دیگر کارفرما می تواند اقدام به اخذ تضمین از کارگر نماید.


💠 اما این امر بدان معنا نمی باشد که کارگر بدون درنظرگفتن قانون اقدام به دادن تضمین یا معرفی ضامن نماید. چه اینکه قانون در این خصوص حمایت هایی را به منظور حفظ حقوق کارگر انجام داده است.


@lawtxts⚖


💠به عبارت دیگر چنانچه سفته یا چک بابت تضمین از کارگر گرفته شد بایستی در آن حتما مبلغ و نیز عبارت بابت تضمین حسن انجام کار درج شود. 

@lawtxts⚖


⚜قید عبارت بابت تضمین حسن انجام کار سبب می گردد وصف کیفری چک به استناد ماده 13 قانون صدور چک زائل گردد

💠کانال متون حقوقی 💠

💠آیا بانک مجاز به اعلام موجودی حساب چک غیر به شما می باشد؟ 


💠سوال :


⚖🖊 با سلام. بنده چکی داشتم که با مراجعه به شعبه، بانک اعلام کسر موجودی کرد. بنده حاضر شدم کسر موجودی را بپردازم، اما بانک از اعلام موجودی به بنده خودداری کرد. آیا این کار بانک قانونی بوده است؟

@lawtxts⚖

 💠پاسخ کارشناس حقوقی:


🖊⚖  بر اساس ماده ۵ قانون چک در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک، بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده چک با قید مبلغ دریافت شده در پشت چک و تسلیم آن به بانک، گواهی‌نامه مشتمل بر مشخصات چک و مبلغی که پرداخت شده از بانک دریافت می‌نماید.

💠 چک مذکور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده  بی‌محل محسوب و گواهی‌نامه بانک در این مورد برای دارنده چک جانشین اصل چک خواهد بود.

@lawtxts⚖


💠⚖به جمع حقوقدان ها و حقوق خوانده های حرفه‌ای بپیوندید.⚖🔰⚖🔰⚖🔰⚖🔰⚖



Https://telegram.me/joinchat/ BOO6_UFWFJJBDDH1IJ8JNQ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی