متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی
وبلاگ حاضر با هدف تسهیل دسترسی به مطالب و مقالات وبعضاً مصوبات کاربردی ایجاد گردیده است.
در اینجا برای همه آنها که اهل قلم و فکر و مطالعه از جنس حقوقی هستند و آنچه که به آن باید پرداخت که مغفول مانده کرسی نگارش مطلب خالی است.

متون حقوقی؛در این نوشتار مطالبی مفید در خضوض مقررات و حقوق شهروندان کشور کانادا به بیان دقیق تر هموطنان عزیزی که در کشور کانادا اقامت دارند ، قرار داده شده است که در چند موضوع مختلف به بیان موارد مهم و راهگشا می پردازد.

متون حقوقی

ارزش‌یابی مدارک تحصیلی ECA چیست و آیا به آن نیاز خواهم داشت؟

 

پاسخ: به عنوان یک قانون کلی، دولت کانادا، مدارک تحصیلی که خارج از کانادا کسب شده‌اند را قبول نمی‌کند. در کانادا 3 موسسه قابل قبول از طرف دولت کانادا وجود دارندکه مدارک تحصیلی را ارزش‌یابی کرده و با مدرک تحصیلی مشابه در کانادا، مطابقت می‌دهد.

اگر تصمیم دارید که تحت برنامه نیروی کار متخصص کانادا، برای کار وارد کانادا شوید، حتما باید ECA یا همان ارزش‌یابی مدارک تحصیلی‌تان را، تهیه نمایید. همچنین، اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید و یا برای تحصیل به کانادا می‌آیید نیز بهتر است ECA داشته باشید.

به ‌طور کلی، بیشتر مدارک تحصیلی که در ایران گرفته شده‌اند، در کانادا نیز ارزش تحصیلی معادل داشته و به رسمیت شناخته می‌شوند. به طور مثال، مدرک کارشناسی ارشد ایران، معادل مدرک کارشناسی ارشد کانادا می‌باشد. اما، مدارکی که در بعضی از کشورهای اطراف گرفته شده‌اند، این شرایط را ندارند. به طور مثال، مدرک کارشناسی ارشد هندوستان، در کانادا معادل مدرک کارشناسی خواهد بود. در این صورت، می‌توانید وارد کانادا شوید و مدرک کارشناسی ارشدتان را بگیرید و اگر مدرکتان را از استان آنتاریو دریافت کنید، می‌توانید طبق برنامه استانی آنتاریو، برای مهاجرت اقدام نمایید.

بنابراین، داشتن ECA، می‌تواند به شما کمک کند که شرایط مهاجرتی بهتری داشته باشید. این مدرک تا 5 سال اعتبار داشته و اخذ آن تنها به چند هفته وقت نیاز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا به وب سایت زیر، مراجعه کنید:


حقوق شهروندی 

افرادی که به ارتکاب جرم کیفری متهم شده و توسط پلیس بازداشت شده باشند و یا در زندان به‌سر می‌برند اما از نظر مالی قادر به تامین هزینه وکیل نباشند، می‌توانند از طریق برنامه امداد حقوقی، از مشاوره حقوقی رایگان بهره‌مند شوند. امداد حقوقی همچنین در بعضی موارد خانوادگی و قانون حمایت از حقوق کودکان نیز فعالیت دارد. اگر شما از لحاظ قانونی کم‌درآمد محسوب می‌شوید، می‌توانید از امداد حقوقی استفاده کنید.
اگرچه امداد حقوقی آنتاریو Legal Aid Ontario یا LAO با بودجه دولتی فعالیت می‌کند، اما شرکتی مستقل و غیرانتفاعی محسوب شده که در آنتاریو چنین خدماتی ارایه می‌دهد.
در آنتاریو حداکثر 5 هزار وکیل هستند که با دست‌مزد کمتری، خدمات امداد حقوقی ارایه می‌دهند.

خدماتی که توسط LAO ارایه می‌شود
مشاوره‌های رایگان تلفنی.
خدمات مشاوره‌ حقوقی برای افرادی که در دادگاه جنایی، خانوادگی و یا دادگاه کودکان گرفتار شده‌اند و وکیل ندارند.
مشاوره حقوقی فوری.
انجمن‌های حقوقی تحت پوشش LAO، به افراد کم‌ درآمد، در مقابل نیازهای اولیه‌ای مانند پیدا کردن مسکن، خدمات بهداشتی و تحصیلی، کمک‌های حقوقی ارایه می‌دهند.
وب‌سایت LawFacts.ca به پناهندگان و افرادی با شرایط کیفری و جنایی در آنتاریو، به صورت آنلاین خدمات حقوقی رایگان ارایه می‌کند.
برنامه‌های اطلاعاتی حقوق خانواده به صورت آنلاین خانواده‌ها را از حقوقشان مطلع می‌کند.
خدمات مهاجرتی و پناهندگی.
صدور گواهی برای حضور وکیل در موارد جدی و پیچیده حقوقی.
امداد حقوقی تنها برای افرادی با موارد حقوقی خاص، ارایه می‌شود. با در نظر گرفتن موقعیت و شرایط و همچنین درآمدتان، LAO کل و یا قسمتی از هزینه‌های حقوقی شما را پوشش می‌دهد.

 


پرسش: از آن جایی که تازه به کانادا آمده‌ام، میزان اعتبار Credit rating ندارم. صاحب خانه به همین خاطر از اجاره آپارتمان به من خودداری کرد. آیا این کار قانونی است؟

 

پاسخ : خیر. در این نوع موارد، صاحب خانه نباید این موضوع را مطرح کند که مایل نیست آپارتمانش را به مهاجران و یا گروه‌های خاصی اجاره ندهد. در عین حال، گذاشتن شرط میزان اعتبار به معنای آن است که احتمالا گروه‌های خاصی از مردم مانند مهاجران تازه وارد و دانشجویان نمی‌توانند ملک را اجاره کنند. این عمل مصداق “تبعیض غیر مستقیم” است و بنابراین صاحب خانه‌هایی که این شرط را برای اجاره می‌گذارند، به نیاز تازه واردان و جوانان بی‌توجهی می‌کنند و در نتیجه این عمل آن‌ها تبعیض آمیز است.

در رابطه با تبعیض چه اقدامی می‌توانم انجام دهم؟

اثبات تبعیض می‌تواند گاهی اوقات سخت باشد. یکی از کارهای مثبت برای اثبات تبعیض، یادداشت برداری از اتقاقات است. “هیئت رسیدگی به اختلافات مالک و مستاجر” Landlord and Tenant Board به برخی از دعاوی در خصوص تبعیض رسیدگی می‌کند. هم چنین می‌توانید شکایت خود را در “دیوان حقوق بشر آنتاریو” Human Rights Tribunal of Ontario، نیز مطرح کنید. بهتر آن است که اول از همه از خدمات و توصیه‌های حقوقی بهره‌مند شوید. “مرکز پشتیبانی قانونی حقوق بشر” The Human Rights Legal Support Centreبه افرادی که در سرتاسر استان آنتاریو دچار تبعیض شده‌اند، خدمات و مشاوره حقوقی رایگان ارایه می‌دهد. در صورتی که تمایل به استخدام وکیل دارید، اما درآمدتان کفاف این کار را نمی‌دهد، می‌توانید از خدمات حقوقی رایگان سازمان‌هایی مانند “کمک حقوقی آنتاریو” Legal Aid Ontario استفاده کنید.

 

 

راه های وصول طلب خود طبق قانون در کشور کانادا

طبق مقررات وزارت خدمات مصرفی آنتاریو Ontario Ministry of Consumer Services بنگاه‌های وصول طلب در اولین اقدام در جهت وصول مطالبات از فرد بدهکار، موظفند مراتب را به صورت کتبی و از طریق پست به وی ابلاغ کنند. پس از سپری شدن شش روز، این بنگاه‌ها می‌توانند با فرد بدهکار تماس بگیرند. بعد از اولین مکالمه با افراد بدهکار، آن‌ها مجاز نیستند بدون اجازه بدهکاران، بیش از سه مرتبه در هر دوره هفت روزه با آن‌ها تماس بگیرند. منظور از “تماس” این است که بنگاه‌ها با بدهکاران عملا صحبت کنند، برای آن‌ها پیام‌هایی را از طریق پست الکترونیکی بفرستند، و یا پیام‌هایی را برای افراد در صندوق صوتی تلفن بگذارند. بنابراین اگر کسی به تلفن آن‌ها پاسخ ندهد و بنگاه‌ها پیغام نگذارند، تماسی برقرار نشده است.
بنگاه‌ها هم چنین نمی‌توانند بین ساعت 9 شب و هفت صبح، در تعطیلات رسمی با اشخاص تماس برقرار کنند و فقط بین ساعت 1 تا 5 بعد از ظهر مجاز به تماس با بدهکاران هستند


 

حقوق مصرف کننده
قانون حمایت ازمصرف کننده “آنتاریو Ontario’s Consumer Protection Act زیرمجموعه قوانین گوناگونی در رابطه با معاملات مصرف کننده وضع کرده است. اما قاعده کلی مشترک تقریبا در همه این قوانین قید می‌کند : فروشندگان درترغیب مردم برای خرید کالاها وخدمات خود مجازبه استفاده از”روش‌های غیر منصفانه” Unfair practices نیستند.
قانون حمایت ازمصرف کننده درمورد “قراردادهای مصرف کننده” Consumer agreements اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، مصرف کننده باید چیزی را برای استفاده شخصی خریداری کند، نه برای استفاده درکسب و کاریا تجارت. این قانون درمورد کالاها مانند اقلام خانگی، لباس، نوشت افزاروغیره وهم ، درمورد خدماتی مانند تلفن، اینترنت، تعمیراتومبیل وغیره حاکم است.
به موجب این قانون ، اهمیتی ندارد که معامله درچه محل وموقعیتی (درمنزل، درفروشگاه، پشت تلفن، دروب سایت، با نامه یا پست الکترونیکی وغیره) اتفاق می‌افتد. اما دوشرط زیرباید وجود داشته باشد:
هنگام فروش، خریداریا فروشنده باید درآنتاریو باشد
مبلغ مطالبه شده بیش از 50 دلارباشد
ازآن جایی که برخی ازخدمات مانند خدمات مالی، اجاره آپارتمان‌ها وخدمات حرفه‌ای مانند وکلا، پزشکان، دندانپزشکان و غیره تحت نظرقوانین حاکم خود هستند، مشمول این قانون نمی‌شوند.
روش‌های غیرمنصفانه کدام است؟
روش‌های غیرمنصفانه‌ای که طبق “قانون حمایت ازمصرف کننده” ممنوع هستند، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

الف) اظهارات نادرست یا گمراه کننده
مثال‌های اظهارات نادرست یا گمراه کننده‌ای که فروشنده ممکن است درمعامله استفاده کند، عبارتند از:
ادعای این که کیفیت محصولات یا خدمات بهترازآن چیزی است که درعمل هستند
ادعای این که محصولات و خدمات فقط برای مدت خاصی موجود است، درحالی که این امرصحت نداشته باشد
گفتن به مصرف کننده که محصولات یا خدمات با قیمت ویژه‌ای عرضه می‌شوند، در حالی که این امرخلاف واقعیت باشد

ب) اتخاذ تدابیرفروش افراطی وغیرمنصفانه
فروشنده نباید درمعامله ازروش‌های زیراستفاده کند:
سؤاستفاده ازمشکلات زبانی، نداشتن آگاهی وعدم توانایی مصرف کننده
مطالبه بیش ازمبلغ معقول
تحت فشارگذاشتن مصرف کننده برای خرید محصولات وخدماتی که فروشنده می‌داند مصرف کننده توانایی خرید آن را ندارد.
استفاده ازقراردادهایی که بیش ازحد یک جانبه باشد
استفاده ازترساندن و تهدید هنگام فروش
قربانی روش‌های غیرمنصفانه چه کاری می‌تواند انجام دهد؟
وقتی که فروشنده ازروش‌های غیرمنصفانه درمعامله استفاده می‌کند، خریدارحق دارد ظرف مدت یک سال از تاریخ قرارداد، آن را فسخ کند.
درصورتی که خریدار قرارداد را فسخ کند، حق دارد کل مبلغ قرارداد را به غیرازموارد زیرپس بگیرد:
کالاهایی را که قبل اززمان فسخ ، مصرف کرده باشد
خدماتی را که استفاده کرده باشد
نمونه‌هایی ازنامه‌های فسخ قرارداد را می‌توان درسایت “وزارت خدمات مصرف کننده” Ministry of Consumer Services مشاهده کرد. درصورت خودداری فروشنده ازپس دادن پول یا تخطی ازقوانین دیگرمندرج در”قانون حمایت از مصرف کننده”، خریدارمی‌تواند به “وزارت خدمات مصرف کننده” شکایت کند. فرم این نوع شکایت واطلاعات بیش‌تردر این ارتباط، دروب سایت این وزارت خانه موجود است.
مصرف کننده‌هایی که قربانی “روش‌های غیرمنصفانه” و یا سایرموارد تخطی از”قانون حمایت ازمصرف کننده” شده‌اند می‌توانند ازفروشنده‌ها نیزدردادگاه شکایت کنند. درصورتی که مبلغ شکایت 25 هزاردلار یا کم‌تر باشد، می‌توان شکایت را در دادگاه‌های دعاوی کوچک Small Claims Court طرح کرد. محدودیت زمانی جهت اقامه دعوی ، دوسال پس ازاطلاع و آگاهی از مشکل است

 

 


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی