متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی

متون تخصصی حقوقی، مقالات حقوقی ،قوانین و مقررات کاربردی

متون حقوقی
وبلاگ حاضر با هدف تسهیل دسترسی به مطالب و مقالات وبعضاً مصوبات کاربردی ایجاد گردیده است.
در اینجا برای همه آنها که اهل قلم و فکر و مطالعه از جنس حقوقی هستند و آنچه که به آن باید پرداخت که مغفول مانده کرسی نگارش مطلب خالی است.

متون حقوقی؛ افراد زیادی پشت فرمان ماشین نشستن را دوست دارند البته شاید این علاقه اکثرا  در آقایان و از سنین کودکی شایع تر است. تا جایی که در سالیان نوجوانی لحظه شماری می کنند تا به سن قانونی برای دریافت گواهینامه رانندگی برسند تا بعد از اخذ تصدیق ،با خیالی آسوده رانندگی کنند .  اما یکی از موانع و مشکلاتی که در مسیر اخذ تصدیق رانندگی برای پسران جوان وجود دارد این است که  بخاطر نداشتن کارت پایان خدمت از ثبت نام در آموزشگاه‌های رانندگی و گرفتن گواهینامه محروم هستند، 

متون حقوقی

تا جایی که حتی در مواردی عده ای جهت گرفتن گواهینامه مجبور به جعل کارت پایان خدمت می شوند. 

دلال‌هایی هم وجود دارند که از این مشکل؛ سوء استفاده کرده، برای خود کسب وکاری در بازار سیاه راه انداخته اند و اقدام به جعل کارت پایان خدمت و معافیت از سربازی می کنند .

و حتی تعداد زیادی از موارد فرار از صحنه تصادفات نیز به‌علت ترس از نداشتن گواهینامه بوده که با رها کردن مصدوم، باعث فوت مصدومین حادثه می شوند. افرادی هم هستند که در تصادفات به دلیل نداشتن گواهینامه اقدام به جابجایی راننده مقصر و معرفی خود به عنوان مسبب حادثه می کنند.

اما به تازگی مجلس شورای اسلامی قانونی وضع کرده که افراد فاقد کارت پایان خدمت هم بتوانند بدون گذراندن دوره نظام وظیفه (در هرشرایطی حتی مشمولین غایب) در آزمون راهنمایی و رانندگی شرکت کرده و در صورت قبولی مانند سایرین گواهینامه رانندگی بگیرند.

علت این تغییر قانون را می توان بار سنگین اجتماعی و اقتصادی این معضل بر دوش خانواده ها، جامعه و دولت دانست.

چرا که صرف نظر از مشکلات گفته شده، علت دیگر حذف کارت پایان خدمت، این بود که بسیاری از زندانیان، جوانانی بودند که به‌دلیل نداشتن کارت پایان خدمت، نتوانسته بودند، گواهینامه بگیرند و پس از تصادف، امکان استفاده از مزیت های بیمه را نداشتند و راهی زندان می‌شدند. زندانی که هرگز قابل تبدیل به جزای نقدی نیست و زندانی شدن این افراد خود معضلی برای جامعه و خانواده های آنهاست. چنانچه زندانی شدن این افراد برای خانواده وخود آنها تبعات سنگین فردی و اجتماعی به دنبال داشته و آینده آن ها خراب شده است و ضرر و زیان غیرقابل جبرانی برای خود و جامعه در پی دارد. از لحاظ اقتصادی نیز هزینه دیه حوادث ناشی از اینگونه تصادفات از سوی شرکتهای بیمه قابل پرداخت نیست و می بایست از صندوق خسارات بدنی پرداخت شود. همچنین نگهداری این افراد در زندان بخاطر جنبه عمومی جرم هزینه های سرسام آوری را بر دولت تحمیل میکند.

متون حقوقی

این درحالیست که با وجود مخالفت برخی نهادها ازجمله سازمان نظام وظیفه، مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب قانون یادشده کرد که موردتایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت.

قانون اجرا نمی شود برابر ماده 54 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و زمینی در برابر اشخاص ثالث، مصوب سال 94 مجلس شورای اسلامی، اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست، اما با وجود گذشت بیش از 45 روز از زمان لازم الاجرا شدن این قانون؛ متاسفانه هنوز در استان یزد این قانون اجرا نشده است و به نظر می رسد قانون مذکور درایستگاه آخر مسکوت مانده است

 مسئولین پلیس راهور استان یزد در پاسخ به پیگیری انجام شده در ابتدا از وجود چنین قانونی اظهار بی اطلاعی کردند اما پس از پیگیری های بیشتر و ارسال مستندات ، اعلام کردند: در حال حاضر جهت اخذ مجوز از اداره گواهینامه فرماندهی نیروی انتظامی کشور، درحال استعلام و انجام نامه نگاری های لازم هستیم.

اجرایی نشدن این قانون در استان یزد در حالی است که برابر قانون، مصوبات مجلس شورای اسلامی 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی، لازم الاجرا بوده و هیچ کس به جز مجلس شورای اسلامی حق توقف و ممانعت از اجرای آن را ندارد. همچنین عدم اجرای آن پیگرد قانونی و حتی درمواردی جبران خسارت را به دنبال دارد.

اجرایی نشدن این قانون مشکلات عدیده ای را برای دستگاه قضایی، سازمان زندان ها، شهروندان و دیگر دستگاه های اجرایی ایجاد کرده که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می شود:

✅ نکته اول اینکه برابر قانون اگر شخصی بدون گواهی نامه رسمی اقدام به رانندگی و یا هدایت وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن پروانه مخصوص است کند، برای مرتبه اول به پرداخت جریمه نقدی تا 30 مییلون ریال و یا جایگزین حبس (انجام کارهای اجباری و خدمات عام المنفعه ) محکوم می‌شود واگر این عمل را تکرار کند به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی